Apoteka Sombor

Traži
Go to content

Main menu

Dijeta kod hipertenzije

Savetovanja > Hipertenzija > Dijeta kod hipertenzije


                                             

Preuzmi ceo tekst


Osobe koje boluju od visokog krvnog pritiska trebalo bi da se hrane po principima takozvane DASH dijete (eng. Dietary Approaches to Stop Hypertension).
DASH dijeta je posebno osmišljen način ishrane koji pomaže u smanjenju krvnog pritiska. Osobe koje su na ovom režimu ishrane mogu smanjiti svoj sistolni pritisak za čak 14 mm Hg. Osim toga, osobe na DASH dijeti imaju značajno manji rizik da obole od osteoporoze, karcinoma, bolesti srca ili dijabetesa.

Ograničite unos soli (natrijuma)

Natrijum je prisutan u kuhinjskoj soli, sodi bikarboni, mineralnim vodama.
Zdrave osobe ne bi trebalo da unose više od 2,6 g natrijuma dnevno (5 – 6 g soli, što je otprilike 1 kafena kašičica), dok osobe sa visokim krvnim pritiskom, osobe starije od 51 godine, oboleli od dijabetesa ili hronične bolesti bubrega ne bi trebalo da unose više od 1,5 g natrijuma (1/2 kašičice soli) dnevno.

Kako da smanjite unos natrijuma?

- Pijte običnu vodu umesto mineralne.
Obična voda (česmenska i većina negaziranih flaširanih voda: Rosa, Prolom, Voda voda, Aqua Viva, Aqua Una, Heba) imaju mali sadržaj natrijuma, do 50 mg po 1 litru.
Neke negazirane i većina gaziranih flaširanih voda imaju veći sadržaj natrijuma (Minaqua negazirana 135 mg/l, Minaqua gazirana 400 mg/l, Heba gazirana 1059 mg/l, Vrnjci gazirana 203 mg/l)

- Izbegavajte hranu bogatu solju (natrijumom):
sardele, slanina, kačkavalj, prženi slani krompirići, sosovi u prahu, grickalice od testa, masline, turšija, morski račići, salama, slani badem, slani kikiriki, usoljena riba, kobasice, dimljeno meso i riba, soja sos, supa u kocki, stoni sosovi, meso u konzervi

- Jedite manje obroka sa prerađenom (gotovom) hranom
Gust pasulj, keks, gotove žitarice za doručak poput cornflakes-a, hamburgeri, kolači, pecivo (lisnato testo), kuvani/stoni sosovi, punjena testenina ili u konzervi, pite od mesa, sosovi za testeninu, pica, gotova jela iz konzerve, supe iz kesice, sendviči.

- Jedite više hrane koja sadrži malo soli
Jaja, sveža riba, meso i živina, mlad sir, kus kus, voće i povrće (sušeno, sveže, zamrznuto), domaći hleb/sosovi/supa, mocarela i rikota sir, testenine, pirinač, neslani badem, neslane kokice, jogurt, grašak, pasulj, sočivo, semenke.

- Ne stavljajte slanik na sto.

- Pokušajte da koristite sveže biljke i sušene biljne začine kao zamenu za so.

- Pokušajte da napravite svoj sos sa manje ili bez soli

- Čitajte deklaracije (nutritivni sastav) namirnica koje kupujete.

1 g soli (natrijum-hlorida) = 0,4 g (400 mg) natrijuma
1 g natrijuma = 2,5 g (2 500 mg) soli


Koje namirnice treba jesti i koliko?

Osnovu ishrane treba da čine povrće, voće, integralne žitarice i mleko i mlečni proizvodi sa malim sadržajem masti. Od mesa treba jesti ribu, belo pileće ili ćureće meso bez kožice.

1. Žitarice

2. Povrće

3. Voće

4. Mleko i mlečni proizvodi

5. Meso i riba

6. Orašasti plodovi, semenke i mahunarke

7. Masti i ulja

8. Slatkiši

 
Back to content | Back to main menu